Doorgaan naar hoofdcontent

De Ontdekking van de Hemel, Harry Mulisch

De Ontdekking van de Hemel wordt op een opmerkelijke manier beschreven, namelijk als raamvertelling. Het boek begint met een gesprek tussen twee engelen, waarbij het gesprek tussen die twee later in het boek driemaal verder gaat. De twee engelen stellen een baas en “werknemer” voor, waarbij de baas als God moet voorstellen. De God wil een schepsel op aarde laten komen, die een bepaald voorwerp terughaalt. Daarbij zitten ze nauwkeurig te beschrijven hoe ze ervoor moeten zorgen dat dat schepsel op aarde terechtkomt. Volgens de werknemer zijn hier een aantal gebeurtenissen ten grondslag, zoals de Eerste Wereldoorlog. De rest van het boek gaat over de mensen die ervoor moeten zorgen dat het schepsel op aarde terechtkomt, genaamd Max, Onno en Ada.


Samenvatting

Het verhaal begint bij een familiefeest van Onno. Op zijn terugweg komt hij Max tegen, die graag een lift wil. Op die manier raken de twee aan de praat, en zelfs zodanig, dat ze vrienden voor het leven worden. Max wordt voorgesteld als degene die elke dag iemand anders in zijn bed heeft. Hij heeft nauwelijks familie, aangezien hij uit een Joodse familie komt, die grotendeels weggevaagd is in de oorlog. Ada Brons wordt toegevoegd aan het rijtje bedpartners, maar met haar eindigt dit in een goede relatie. De drie raken met elkaar in contact, worden goede vrienden. Na een tijdje deze relatie te hebben gehad eindigt het in een breuk, waarna ze verder gaat met Onno. Max gaat in de tussentijd naar Polen, om het lot van zijn familie te ontdekken. Later gaat Ada, als befaamd celliste, optreden op een concert in Cuba; Max en Onno besluiten mee te gaan als gezelschap. Op deze vakantie wordt datgene verwekt waar de engelen op hopen: Ada en Max hebben de liefde alsnog bedreven op het strand.
Ada blijkt zwanger te zijn, en Max ziet de bui al hangen: hij denkt dat hij de vader wordt, in plaats van Onno. Max weet niet wat hij moet doen, maar Onno besluit te gaan trouwen met Ada. Tijdens haar zwangerschap is ze het slachtoffer van een auto-ongeluk, waardoor ze in coma geraakt is. De baby groeit door, en wordt uiteindelijk opgevoed door Max en Ada’s moeder, Sophia. In die tijd werkt Max als sterrenkundige in Westerbork, en heeft een riant onderkomen in kasteel Groot Rechteren. Quinten, de zoon van Ada en Onno, kan pas op latere leeftijd praten, maar hij heeft allesbehalve een achterstand. Hij blijkt al snel een interesse te hebben in architectuur.
Onno raakt al snel in een nieuwe relatie met Helga, terwijl Max en Sophia regelmatig hun bed delen. De relatie tussen Onno en Helga wordt al snel beëindigd, nadat Helga door grof geweld om het leven gekomen is. Onno besluit door alle tegenslagen te vertrekken; niemand weet waar hij naartoe gaat. In die tijd komt Max ook nog om het leven, omdat hij getroffen werd door een meteoriet, gestuurd door de Engelen. Dit was nodig, omdat hij op het punt stond de Hemel te ontdekken.
Omdat Quinten graag wil weten waar zijn vader is, trekt hij erop uit, na veertigduizend gulden te hebben ontvangen. Hij vertrekt gevoelsmatig naar Italië; eerst naar Venetië, gevolgd door Florence, waarna hij uiteindelijk in Rome blijft. In Rome komt hij zijn vader tegen, welgezegd in het Pantheon. Quinten raakt vervlochten in het geheim van het Sancta Sanctorum (Heilige der Heiligen), en besluit te ontdekken wat daar verscholen is. Na veel onderzoekswerk gaan ze op zoek, en ze vinden de Stenen Tafelen. In alle haast laat Onno zijn wandelstok liggen op de plaats van de Stenen Tafelen; ze besluiten te vluchten naar Israël. In Israël ziet Onno een vrouw die sprekend lijkt op Quinten, en die ook nog in Auschwitz blijkt te hebben gezeten, net als Max zijn moeder. Onno twijfelt er daardoor aan of Quinten wel echt zijn kind is.
Quinten is ondertussen in de Burcht terechtgekomen, maar het is als in een droom, maar ook weer niet. Hij gaat er met de Tafelen op uit, en hij versmelt samen met de Tafelen, alsof het er nooit is geweest. Hij zal nooit weer terugkeren. Ondertussen belt Sophia met Onno, om te melden dat Ada gecremeerd is. Het opmerkelijke is wel dat ze is overleden op het moment dat Onno en Quinten de Tafelen hadden gevonden. Bij het horen van dit nieuws krijgt hij voor de tweede keer een hersenbloeding; hij wordt vermoedelijk opgehaald door Sophia.

Mijn mening

De Ontdekking van de Hemel was beslist een bijzonder boek. Het is niet alleen het kroonstuk van Mulisch’s oeuvre, het is ook nog het meesterwerk op mijn boekenlijst. Ik heb met open mond dit boek gelezen; ik stond werkelijk verbluft van al zijn kunsten. Harry Mulisch heeft al zijn zeilen bijgezet om dit boek te kunnen schrijven; dat is misschien ook wel de reden waarom het boek bijna duizend pagina’s telt. Ondanks de lengte van het boek vloog ik er doorheen. Het verhaal was zeer goed te begrijpen, de schrijfstijl was zeer goed, en ik bleef maar doorlezen vanwege het geheim van dit boek. Vanaf het begin zit je middenin het verhaal: twee Engelen die discussiëren over iets dat door iemand van aarde gehaald moet worden. Ten eerste duurt het lang voordat je weet wie de taak gaat uitvoeren, en ten tweede weet je pas na een van de laatste hoofdstukken wat er nou precies moest gebeuren. Het duurde misschien wel even voordat je tot de kern van het verhaal kwam, het verhaal was allesbehalve saai. Mulisch wist mij telkens weer aan het boek te kluisteren, omdat ik steeds maar weer wilde weten wat er nou moest gaan gebeuren; ik had werkelijk waar geen idee. Dit is natuurlijk wel het ultieme voorbeeld van een spanningsboog: aan het begin van het boek wordt al bekend gemaakt dat er een probleem is, en dat dat door een speciaal iemand opgelost moet worden. Maar pas op het allerlaatst weet je wat er nou precies aan de hand was. Dat is ook zeker de reden waarom de bijna duizend bladzijden als driehonderd bladzijden weglazen.
Ik vond zelf de toevoeging van de Engelen zeer goed bedacht (maar zelfs zonder dat zou het een goed verhaal geweest zijn); daardoor ben ik heel anders naar dit boek gaan kijken. Het gaf ook wel een komisch tintje aan het boek, maar wat ik wel knap vond was het feit dat het geloof er helemaal niet onder te lijden had. Het is natuurlijk wel een gewaagde keuze om dit erin te zetten, aangezien er ook genoeg gelovigen dit boek gelezen hebben. Als niet-gelovige heb ik daar natuurlijk geen moeite mee, maar het schoot me toch zo te binnen.
Er zaten heel veel herhalingen in het verhaal; ik zou ze zo ook niet zomaar op kunnen noemen, maar tijdens het lezen viel het wel op. Een steeds terugkerend iets was de Burcht, het ultieme architectonisch hoogstandje voor Quinten, maar ook de rol van de moeder was een leidraad in het verhaal. Niet alleen de droom van Quinten, maar ook Quinten zelf is een bijzonder persoon: zijn initialen zijn Q. Q. Het riep bij mij wat verwarring op, ik had geen idee wat het zou moeten betekenen. Het thema verlies is ook behoorlijk aanwezig: de dood van Ada, de dood van Max, het einde van Onno’s carrière en het besef dat Quinten het kind is van Max in plaats van Onno. Er zijn natuurlijk nog veel meer motieven, thema’s, herhalingen en andere dingen, maar deze elementen kwamen voor mij het meeste naar voren.

Vanwege het feit dat zoveel dingen met elkaar samenhangen, elk detail een betekenis heeft, en dat het allemaal ‘klopt’, durf ik met enige zekerheid te zeggen dat het een meesterwerk is in de Nederlandse literatuur. Er zijn maar weinig schrijvers die hetzelfde niveau kunnen aantikken. Daarom heb ik ook veel waardering voor Mulisch, als een van de grote drie. Dit boek was toch echt de kers op de taart, gezien naar mijn boekenlijst!

Reacties

Populaire posts van deze blog

IV, Arjen Lubach

Samenvatting Bron: http://www.scholieren.com/boek/12472/iv/zekerwetengoed , ik heb deze bron als basis gebruikt, niets is gekopieerd. Elsa Ruys, een bijna gepromoveerde wiskundige, wordt gebeld vanuit Nederland, terwijl ze op vakantie is met haar vriend en zoontje: haar vader is overleden. Ze neemt het eerste vliegtuig terug naar huis, waar ze opgehaald wordt door een man, die zich voordoet als politieagent. In de auto laten ze een beeldje zien, dat gebruikt is bij de moord. Maar omdat ze het beeldje vasthoudt, komen ook haar vingerafdrukken erop. Ze krijgt echter ook een brief, waar een aanwijzing op staat. Deze aanwijzing weet ze te ontcijferen, omdat ze dit gewend was van haar vader. Deze aanwijzing leidde hen naar Robin. Ineens krijgt Elsa in de gaten dat die mannen inderdaad niet van de politie zijn. Ze vluchten, en bellen nu zelf de politie. Ze gaan nu ook zelf naar het adres van haar vader. De politie is er al, maar omdat ze gebeld heeft, wordt ze ook als verd

Sonny Boy, Annejet van der Zijl

Sonny Boy Annejet van der Zijl Samenvatting Waldemar wordt geïntroduceerd als een goede zwemmer, die vaak de Suriname rivier trotseerde in zijn jeugd. Hij is één met het water, hij kent alle gevaren. (Dit hoofdstuk wordt aangegeven als proloog) In het eerste hoofdstuk wordt Rika geïntroduceerd. Rika is een vrouw, getrouwd met Willem Hagenaar, maar ze wil eigenlijk scheiden. De ouders hadden eigenlijk het huwelijk verboden, omdat zij katholiek was, en hij protestants. Na lang volhouden heeft ze toch mogen trouwen met hem. Omdat Willem bij Rijkswaterstaat werkte, hebben ze op verschillende plekken gewoond. Wanneer ze naar Goeree-Overflakkee verhuizen, is de maat vol bij Rika. Ze wil weer terug naar de stad, waar ze zich veel meer thuis voelt. Ze scheidt van Willem, waarna ze naar Den Haag gaat. In haar huis biedt ze een kamer aan, waar na een tijdje Waldemar intrekt. Waldemar wilde altijd al studeren in Nederland, en hij grijpt zijn kans wanneer zijn oude

De Overgave, Arthur Japin

De Overgave Arthur Japin Mening: Ik ben begonnen met dit boek, steeds maar denkend dat het heel langdradig zou worden. Ik kwam maar niet vooruit, en begreep er eerst maar weinig van. Na zo’n vijftig bladzijden begon ik er wat vat op te krijgen, waardoor ik urenlang achter elkaar dit boek ging lezen, zelfs tot na middernacht. Ineens begon het heel interessant te worden, er gebeurde heel veel waarvan ik niet wist dat dit kon gebeuren. In de geschiedenislessen hebben we aan dit onderwerp nauwelijks aandacht besteed, dus elk hoofdstuk verbaasde me weer. Omdat ik nog niet zoveel hiervan af wist, bleef ik maar doorlezen, en juist daarom bleef het me boeien, tot aan de allerlaatste bladzijde. De schrijfwijze was opmerkelijk: na een alinea kon het onderwerp ineens veranderen, waardoor ik echt even moest zoeken naar het onderwerp. Zo kon het onderwerp in een hoofdstuk wel vijf keer veranderen, en juist dat liet de spanning erin. Af en toe werden er grote tijdspr