Doorgaan naar hoofdcontent

De Procedure, Harry Mulisch

Samenvatting

Het boek bestaat uit drie delen: Het Spreken, De Zegsman en Het Gesprek (alle titels hebben met elkaar te maken). Alle drie de delen hebben een eigen motto, waarbij het eerste een passage is uit de Metamorphosen: Dat het slechts kunst was, was verborgen door kunst.
Het eerste hoofdstuk van het eerste deel gaat over het ontstaan van het Hebreeuws. Het wordt daar beschreven als de grondslag van de schepping. Zo wordt er verteld dat de taal, letters, en alle combinaties daarvan de Schepping is. Daarnaast wordt er ook beschreven hoe de eerste mens is gemaakt uit klei.
In het tweede hoofdstuk gaat het over Victor Werker, de hoofdpersoon uit het hele boek. Het is hem gelukt om net als bij de schepping een Golem te creëren, gemaakt uit dode materie.
Het derde hoofdstuk gaat over rabbijn Löw, die het ook voor elkaar gekregen heeft een golem te scheppen, maar wiens schoonzoon daarop wel vermoord wordt…
Vanaf het vierde hoofdstuk gaat het weer over Victor Werker, waarbij in hoofdstuk vier de geboorte beschreven wordt.

Deel twee: de tranen van de dood … de maden van kristal
Vanaf hier blikt Victor terug op zijn leven, door middel van brieven naar zijn ex Clara, maar ook naar hun doodgeboren kindje, Aurora. In deel twee vertelt Victor over zijn carrière, en hoe hij het voor elkaar gekregen heeft om een golem te creëren. Deze schepping heeft hem een carrière gegeven, waarbij hij de hele wereld over trekt voor lezingen enz… Ook vertelt hij over een jaloerse collega, genaamd Brock, van wie hij (waarschijnlijk) anonieme telefoontjes krijgt. In die tijd was hij ook van plan een boek te gaan schrijven, genoemd naar Aurora. Later schrijft hij een brief vanuit Egypte, waar hij ook vertelt over Aurora’s dood. Toen zij geboren werd, is Victor gevlucht, omdat ze dood was. Clara kon hem dat niet vergeven, waardoor ze uit elkaar gegaan zijn.
 
Deel drie: Iemand moest … hem overleven.
Het gaat weer verder met Victor, ditmaal in de tegenwoordige tijd. Victor ontmoet een drieling, aan wie hij ook de kwestie met Clara voorlegt. Daarna zit hij helemaal te twijfelen: moet hij haar bellen of niet? Uiteindelijk gaat hij maar slapen, maar hij komt wel in een vreemde droom terecht, over een sfinx. Hij besluit Clara te bellen, maar ontvangt een ander gesprek, waar een moord wordt beraamd. De politie wil niet luisteren als hij dit aangeeft, dus gaat hij zelf op zoek. Tijdens zijn zoektocht komt hij een bekende tegen, die hem uitnodigt om een tv-uitzending bij te wonen. Tijdens deze avond wordt hij ineens uitgeroepen tot kunstenaar van de eeuw. Hij gaat geheel verward weer naar huis, maar als hij de babykamer van Aurora open wil doen, wordt er aangebeld. Een aantal mannen komen binnen en vermoorden Werker. Hij beseft op het laatste moment hoe de dood werkt. Ook dat geheim heeft hij ontrafeld…


Mijn mening

Dit boek heeft mij doen verbazen: Ik had werkelijk waar geen idee waar ik aan begon, maar ik had uiteindelijk allesbehalve spijt van het lezen van dit boek. Het klopte allemaal, heel veel dingen hadden een betekenis; zelfs de titels van de hoofdstukken klopten met de rest van het verhaal. De opbouw vond ik heel goed bedacht. Op het begin vroeg ik echt af in welk verhaal ik terecht was gekomen. Ik las allemaal dingen die te maken hadden met het Hebreeuws, en met de schepping van de aarde. Vanaf dat punt werd een ander persoon belicht, die eenzelfde Procedure beging. Pas na deze persoon begon het met de hoofdpersoon. Victor’s leven begon als een leven zoals iedereen het zou kunnen overkomen, maar vanaf toen snapte ik ineens wat de eerste twee verhalen te maken hadden met die van Victor. Victor begon dezelfde Procedure, het scheppen van leven, maar daarentegen was hij niet op de hoogte van de regel: Wanneer men een leven schept, wordt er ook een leven genomen. In het eerste verhaal was dit niet mogelijk, omdat er nog geen levend wezen aanwezig was. In het tweede verhaal werd niet het leven van de schepper genomen, maar die van een naaste van hem. In het geval van Victor was hijzelf de dupe. Vanaf dat moment begreep ik nogmaals waarom dit boek De Procedure heet. Naast het feit dat er allemaal verbindingen in het verhaal zaten, vond ik het ook leuk door de wetenschappelijke inhoud. Ik heb daadwerkelijk iets geleerd van dit boek, en Mulisch weet het allemaal zo te schrijven alsof hij de wetenschapper is die de golem geschapen heeft. Vanwege zijn schrijfstijl bleef ik lezen, en maar lezen, en maar lezen… Hij heeft me oprecht doen verbluffen, en daarom wil ik ook wel zeggen dat dit het beste boek was die ik tot nu toe gelezen heb! Wie weet, als ik het boek nog beter gelezen had, dat ik nog meer verbindingen zou hebben gevonden. Ik had aan het begin nooit gedacht dat het zo doordacht zou zijn. Ik heb hiervoor nog nooit een boek als deze gelezen; dit was ook het eerste boek van Mulisch.

Reacties

Populaire posts van deze blog

IV, Arjen Lubach

Samenvatting Bron: http://www.scholieren.com/boek/12472/iv/zekerwetengoed , ik heb deze bron als basis gebruikt, niets is gekopieerd. Elsa Ruys, een bijna gepromoveerde wiskundige, wordt gebeld vanuit Nederland, terwijl ze op vakantie is met haar vriend en zoontje: haar vader is overleden. Ze neemt het eerste vliegtuig terug naar huis, waar ze opgehaald wordt door een man, die zich voordoet als politieagent. In de auto laten ze een beeldje zien, dat gebruikt is bij de moord. Maar omdat ze het beeldje vasthoudt, komen ook haar vingerafdrukken erop. Ze krijgt echter ook een brief, waar een aanwijzing op staat. Deze aanwijzing weet ze te ontcijferen, omdat ze dit gewend was van haar vader. Deze aanwijzing leidde hen naar Robin. Ineens krijgt Elsa in de gaten dat die mannen inderdaad niet van de politie zijn. Ze vluchten, en bellen nu zelf de politie. Ze gaan nu ook zelf naar het adres van haar vader. De politie is er al, maar omdat ze gebeld heeft, wordt ze ook als verd

Sonny Boy, Annejet van der Zijl

Sonny Boy Annejet van der Zijl Samenvatting Waldemar wordt geïntroduceerd als een goede zwemmer, die vaak de Suriname rivier trotseerde in zijn jeugd. Hij is één met het water, hij kent alle gevaren. (Dit hoofdstuk wordt aangegeven als proloog) In het eerste hoofdstuk wordt Rika geïntroduceerd. Rika is een vrouw, getrouwd met Willem Hagenaar, maar ze wil eigenlijk scheiden. De ouders hadden eigenlijk het huwelijk verboden, omdat zij katholiek was, en hij protestants. Na lang volhouden heeft ze toch mogen trouwen met hem. Omdat Willem bij Rijkswaterstaat werkte, hebben ze op verschillende plekken gewoond. Wanneer ze naar Goeree-Overflakkee verhuizen, is de maat vol bij Rika. Ze wil weer terug naar de stad, waar ze zich veel meer thuis voelt. Ze scheidt van Willem, waarna ze naar Den Haag gaat. In haar huis biedt ze een kamer aan, waar na een tijdje Waldemar intrekt. Waldemar wilde altijd al studeren in Nederland, en hij grijpt zijn kans wanneer zijn oude

De Overgave, Arthur Japin

De Overgave Arthur Japin Mening: Ik ben begonnen met dit boek, steeds maar denkend dat het heel langdradig zou worden. Ik kwam maar niet vooruit, en begreep er eerst maar weinig van. Na zo’n vijftig bladzijden begon ik er wat vat op te krijgen, waardoor ik urenlang achter elkaar dit boek ging lezen, zelfs tot na middernacht. Ineens begon het heel interessant te worden, er gebeurde heel veel waarvan ik niet wist dat dit kon gebeuren. In de geschiedenislessen hebben we aan dit onderwerp nauwelijks aandacht besteed, dus elk hoofdstuk verbaasde me weer. Omdat ik nog niet zoveel hiervan af wist, bleef ik maar doorlezen, en juist daarom bleef het me boeien, tot aan de allerlaatste bladzijde. De schrijfwijze was opmerkelijk: na een alinea kon het onderwerp ineens veranderen, waardoor ik echt even moest zoeken naar het onderwerp. Zo kon het onderwerp in een hoofdstuk wel vijf keer veranderen, en juist dat liet de spanning erin. Af en toe werden er grote tijdspr